Kur’an, insanlık tarihini Hz. Âdem ile başlatır ve tarihi akışı, Peygamberler üzerinden devam ettirir… Tarihi kıssalar dairesinde verir… Kıssalar, Kur’an’ın tarih okumalardır… Okuyucuya, tarihi okuma bilinci ve metodolojisi verir…Kıssalar; tarihin, mutlaka okunması gerektiğini ve tarih okumalarının ibret amaçlı olması gerektiğini anlatır…
Kur’an, insanlık tarihini işleyen ve Müslümanlık tarihini önemseyen bir kitaptır… Diğer tarih kitaplarından farkı, önemsediği ve kendi başlattığı Müslümanlık tarihini gerektiğinde eleştiriye tabi tutmasıdır… Kur’an, Müslümanlık tarihinin önderleri olan peygamberleri zikrettiğinde onların artı ve eksilerini de zikreder, tarihi taraflı ve yüceltmeci bir anlayışla işlemediğini gösterir..
Kendi tarihlerini yazan devletler tarihlerinde başrolü oynayan liderleri yere göğe sığdırmazlar, sürekli övgüye tabi tutarlar, yanlışlarını dile getirmezler… Çünkü yazılan tarihler genelde lider merkezli olur… Kuran, tarihi; kişiler, devletler bağlamında değil olaylar ve olgular bağlamında işler, sebep ve sonuca dikkat çeker… Tarih kitaplarında lider başarısı ve övgüsü esas iken Kur’an’da anlatılan tarihte ise sıratı müstakimin başarısı esastır…
Müslümanlık tarihinde lider gelir geçer ama dava bakidir… Geleceğini liderleri üzerinde inşa edenler, liderleri bitince biterler… Onun için Allah sorar Kur’an’da: “Muhammed ölür veya öldürülürse gerisin geriye mi döneceksiniz?” diye… Kur’an lider bağımlısı bir tarih anlatımı yerine ilke esaslı bir tarih anlatımında bulunur…
Bir tarih kitabında olması gereken zaman mekân vs. gibi karakteristik öğeler Kur’an’da yoktur… Kur’an’ın tarih profilinde; iyiler ve kötüler vardır… İyilik ve kötülük ise ana temadır… Kur’an tarihinde iyiler, “Muhsin”; kötüler ise “müfsid” diye vasfedilir…
Kuran tarihi gerçekçidir, eklemeci değildir… Yalan söylemez, yalanla etkilemez, kendi taraftarlarının iyi yönlerini zikrettiği gibi kötü taraflarını da zikreder… Yani Kur’an, tarih konusunda objektiftir ve bu yönü ile tarih okumalarının fayda vermesi için objektif okumaya tabi tutulması gerektiğini anlatır…
Kur’an; iyilerin ve kötülerin tarihini anlatmakla, tarihin kimsenin malı olmadığını, insanlığın ortak mirası olduğunu, iyi tarihin insanlık için şeref; kötü tarihin ise insanlık için esef olduğunu anlatır…
Kur’an; tarihi, yenilgi ve zafer bağlamında değil ayrıntılar bağlamında işler… Bazen basit noktalara dikkat çeker ve tarihin hiçbir noktasını hafife almayın mesajını verir…
Peygamberler tarihini en yalın ve en gerçek bir şekilde işleyen tek kitap Kur’an’dır… Onun için peygamberler hayatını işleyen diğer tüm eserlerde yalan ve kurgu vardır… Tarih metodolojimizi Kur’an’dan almalıyız… Kur’an’ın tarihi olayları ders vermek için zikreder… İbretle okunmayan tarihin ibretlik bir nesil bırakacağını söyler… Kur’an’ın anlattığı tüm tarihi olayların ortak mesajı: ”Hayatı Allaha dayandırmayanlar hayatın getireceği felaketlere dayanamazlar…”
13.10.2013