(Bismillahirrahmanirrahim)
Wekî ku tête zanîn, demeke dirêj e rojeva Kurdistanê û Tirkiyê, li ser hevdîtinên serokê PKKê Abdullah Öcalan û berpirsiyarên dewleta Tirkiyê û encamên wan hatiye avakirin.(Bilindiği üzere uzun bir süredir Kürdistan’da ve Türkiye’de temel gündem maddesini PKK lideri Abdullah Öcalan ile Türk Devleti`nin yetkili organları arasında süregelen görüşmeler ve bunların sonuçları teşkil etmektedir.)
Di payiza sala 2012an de girtiyên siyasî yên Kurd di hebisxaneyên Tirkiyê de, greva birçîbûnê dabûne destpêkirin. Hevdîtinên di navbera van her du hêlan de, piştî wê demê ketin şekl û rengekî din û piştî Newroza 2013an jî, bi gavên liberçav û muşexxes di pêvajoyeke nû de ne.(2012 yılının sonbaharında Türkiye cezaevlerinde Kürt siyasi tutukluların başlatmış olduğu açlık grevinin ardından yeni bir boyut kazandığı anlaşılan ve 2013 yılının Newrozu’ndan itibaren de somut adımlar ile desteklenen görüşmeler sonucunda yeni bir siyasi sürecin başladığı görülmektedir.)
Gelekî diyar e ku bûyerên li Sûriyê, ji dervayî daxwaz û hêviyên Tirkiyê dirêj bûne û dewleta Tirkiyê nikariye pêşdeçûnên Kurdistana Rojava kontrol bike. Lewra PYD li wê derê aktoreke mezin e û bi muxalefeta Sûriyê re jî ne muttefiq e. Ji ber vê yekê jî, pozisyona ku Tirkî di roja îro de li ser konjonktura Rojhilata Navîn bigire gelekî têkildarî pêvajoyê ye. Wekî din jî, di serî de piştgiriya Hukûmeta Kurdistana Başûr, bertekên ku hêzên civakî di Newroza 2013an de nîşanî îradeya deklarekirî dan, rastiyeke li ber çavan e.(Suriye`deki gelişmelerin Türkiye`nin beklentileri dışında uzaması ve Türk devletinin kontrol edemediği Batı Kürdistan`daki PYD faktörünün Suriye muhalefetiyle müttefik olmamasının da etkili olduğunu düşündüğümüz Ortadoğu`daki mevcut genel konjonktörde Türkiye`nin alacağı pozisyonla da sürecin ilgili olduğu açıktır. Bununla birlikte başta Güney Kürdistan Hükümeti olmak üzere Kürdistan`daki hemen hemen bütün toplumsal güçlerin 2013 Newrozu’nda deklare edilen iradeye verdikleri olumlu tepki de açık bir realitedir.)
Em wekî Înîsiyatîfa Azadî, vê realîteya ku hema hema ji hêla piraniya hêzên civakî yên Kurdistanî ve musbet hatiye dîtin, muhîm dibînin. Herwiha, baweriya me ew e ku divê têkiliya di navbera realîteyê û îradeya Kurdan a tarîxî de, li gorî heq, edalet û azadiyê were danîn. Divê ev xal li dervayî pêvajoyê neyê hiştin.(İnisiyatif olarak biz, neredeyse tüm Kürdistanlı toplumsal güçlerin benimsediği bu realiteyi olumlayarak dikkate almayı; realiteyle Kürtlerin tarihsel iradesi arasındaki bağı hak, adalet ve hürriyete uygun olarak kurmayı sürecin dışında tutmamak adına benimsemekteyiz.)
Di gel vê yekê, xalên wekî ka aktorên ku pêvajo dane destpêkirin li ser zemîneke çawa ya lihevkirinê hereket dikin, hedefa wan girtina encamên çawa ne û dê bi hev re gavên çawa bavêjin, ji hêla me ve û ji hêla raya giştî ve ne diyar e. Ji daxuyaniyên her du aliyan û berpirsiyariyên wan jî tête fêmkirin ku ev rewş wisa ye. Her dua liyan jî, bi daxuyaniyên xwe û bi niyetên xwe yên li ser xweşiyê ku ji civakê re ragihandine, pêvajoya nû dane destpêkirin û hêviyên li ser aştiyê di nav civakê de zêdetir kirine. Di halê niha de, divê rêveçûna pêvajoyê û encamên wê bi awayekî zelaltir derkevin holê.(Bununla birlikte; süreci başlatan aktörlerin tam olarak nasıl bir anlaşma zemini üzerinden hareket ettiği, ne tür sonuçları hedeflediği ve karşılıklı olarak ne tür adımları atacağı bizim açımızdan olduğu gibi kamuoyu açısından da yeterince açık değildir. Bunun böyle olduğu tarafların yetkili beyanlarından da anlaşılmaktadır. Taraflar, yaptıkları açıklamalarla ve topluma yönelik bildirdikleri iyi niyetlerle yeni dönemi başlatmış ve toplumda barışa yönelik beklentileri artırmışlardır. Bu durumda sürece dair gidişatın gözlenmesi ve sonuçların daha belirgin bir biçimde ortaya çıkması gerekmektedir.)
Şertên PKK, şertên maqûl yên wekî wekî; perwerdehiya bi zimanê xwemalî, naskirina nasnameya Kurdan, tarîfa nasnameyê ya ku hemwelatîbûnê diyar dike ji nû ve bê kirin û hêla teknîkî ve jî; ji ji bo ku gerîlla derkeve dervayî sînorê Tirkiyê û sîleha di destê xwe de deyne, zemîna yasalîteyê were amadekirin. Ev daxwaz û hêviya dewleta Tirkiyê ye jî. Dema ku ev şert û merc werine bicihanîn, wer tê fêmkirin dê PKK biryara li ser “Mayina Bi Tirkan Re” ku di destpêkê de jî girtibû, bi hemî semîmiyeta xwe bicih bîne. Meyla wê li ser vê yekê ye.(PKK`nin şartları; iradesinin teorik çerçevesini belirleyen anadilde eğitim, Kürt kimliğinin tanınması ve vatandaşlığı belirleyen kimlik tanımının yeniden yapılması ve teknik olarak Türkiye`nin beklentisi olan gerillanın TC sınırlarının dışına çıkması ve silahların bırakılması için yasal zeminin oluşturulması gibi birtakım makul şartlardır. PKK`nin temel meylinin, bu şartlar gerçekleştirildiğinde daha baştan aldıkları "Türkiye ile birlikte olmak" kararını tüm samimiyetleriyle uygulayacakları yönünde olduğu anlaşılmaktadır.)
Eger PKK, dest ji mucadeleya xwe çekdarî bi înîsiyatîfa xwe terk bike û zemîna nû ya siyasî-dîplomatîk û mucadeleya fikrî di plana pêşî de bigire, ev bi biryara wê ya “Bi Hev Re Tirkiyeyeke Demokratîk” re gelekî mutabiq e. PKK, li gorî hedefa Tirkiyeya nû, stratejî guherandiye û ev guherîn munasibî vê hedefê ye. Loma jî divê were destekkirin. Em wekî Înîsiyatîfa Azadî di wê baweriyê de ne ku; ji bo gihîştina hedefa ““Bi Hev Re Tirkiyeyeke Demokratîk”, tu maqûliyeta meşandina mucadeleya çekdarî tuneye.(PKK’nin silahlı mücadele yöntemini kendi inisiyatifi ile bırakması, yeni siyasi-diplomatik ve fikri mücadele zeminini ön plana alması, "birlikte demokratik Türkiye" kararıyla uyumludur. PKK yeni Türkiye hedefine uygun bir strateji değişikliği yapmıştır ve bu hedefe uyumlu olduğu için bu stratejinin desteklenmesi gerekmektedir. Çünkü İnisiyatif olarak biz, "birlikte demokratik Türkiye" hedefine ulaşmak için Kürtlerin silahlı mücadele vermesinin hiçbir makul gerekçesinin olmadığına inanmaktayız.)
Ji vê hêlê ve, serdema nû rê li ber wê yekê vedike ku meseleya Kurd û Kurdistanê bi metodên siyasî were çareserkirin. Wekî Înîsiyatîfê, em vî awayê siyasetê destek dikin û em jî dikarin di siyaseteke wisa de tevkariyê bikin.(Bu bakımdan Kürt ve Kürdistan meselesinin siyasi yöntemler ile çözüme kavuşturulmasını içeren yeni dönem, bizim de İnisiyatif olarak desteklediğimiz ve de katkı sağlayacağımız bir siyasettir.)
Destê aştiyê yê Kurdan ku di coxrafyaya xwe de, ji heqê xwe yê rêvebirina zatî bi zora sîlehê hatine mehrûmkirin û dîsa axa wan bi heman awayî hatiye perçekirin; her wextî hêja ye û cihê kêfxweşiyê ye. Lê belê destê aştiyê yê ku ji Kurdistanê hatiye dirêjkirin, dê bi bersiva hêzên serdest ên ku serdestiya xwe bi awayekî neheq li ser Kurd û Kurdistanê musellet kirine me’nedar bibe û dê encamekî bide. Ji ber vê yekê, di meşandina pêvajoyê de, divê dewleta Tirkan, gavên muşexxes ên li ser telebên PKKê dem berî demê bavêje.(Kendi coğrafyasında özyönetim hakkı silah zoru ile elinden alınan ve üzerinde yaşamakta olduğu toprakları yine aynı yöntemler ile parçalanan Kürtlerin barış ve diyalog eli her zaman için değerli ve memnuniyet vericidir. Fakat Kürdistan’dan uzatılan barış eli ancak kendi egemenliğini haksız biçimde Kürt ve Kürdistan’ın başına musallat edenlerin göstereceği karşılık ile anlam teşkil edecek ve de sonuç verebilecektir. Bu yüzden sürecin gidişatı içerisinde Tük Devleti’nin de, PKK`nin ileri sürdüğü somut adımları atmasının gerekli olduğu açıktır.)
Ji hêleke din ve jî, em rexneyên ku balê dikşînin ser etfa Mîsaqa Millî û konjonktura siyasî ya di Rojhilata Navîn de, muhîm dibînin. Xusûsen, sînorên Mîsaqa Millî ji destpêka xwe heta niha, ji bo Kurdan ne sînorên meşrû ne. Ev sînor, bêyî îradeya Kurdan a siyasî hatine danîn û piştre jî dewama wan hatiye. (Öbür taraftan Misak-ı Milli’ye yapılan atıflara ve de Ortadoğu’nun mevcut siyasi konjonktörüne dikkat çekilerek geliştirilen eleştirilere de önem veriyoruz. Bilhassa Misak-ı Milli’nin çizdiği sınırların, Kürt Milleti açısından bidayetinden beri meşru sınırlar olmadığını, Kürtlerin siyasi iradesi göz ardı edilerek çizildiğini ve devamının getirildiğini hatırlatma gereği duyuyoruz.)
Wekî encam, em çerçoveya aştiyane, demokratîk, tevkarî û xweşbînî ya ku serokê PKKê Abdullah Öcalan di gaziya xwe de aniye ziman, di plana objektîf de muhîm û biqîmet dibînin. Ji ber ku dê rê li ber şert û mercên siyaseta demokratîk, pirrengî û pirdengî veke û dê atmosfereke erênî ya siyasî derxîne holê, em vê rewşê destek dikin. Ji vê hêlê ve, baweriya me ew e ku ji bo derdorên cuda cuda yên li Kurdistanê siyasetê dikin û bi taybetî jî derdorên Îslamî ji guncavbûna zemînê îstîfade bikin, divê zêdetir mesûliyetan hildin ser milê xwe. (Sonuç olarak PKK lideri Abdullah Öcalan’ın çağrısında ifade ettiği barışçıl, demokratik, çoğulcu, hoşgörülü çerçeveyi objektif planda önemsiyor ve değerli buluyoruz. Bunun demokratik, çok renkli, çok sesli siyaset koşullarının oluşturulması açısından yaratacağı olumlu zemini destekliyoruz. Bu minvalde, Kürdistan’da siyaset yapan değişik çevrelerin, bilhassa İslamî çevrelerin zeminin elverişliliğini sağlama açısından fonksiyon yüklenmeleri gerektiğini düşünüyoruz.)
Di gel van hemî xalan, em îfadeya “Emê li hemberî kesên ku dixwazin me perçe bikin û bera hev bidin, bibin yek” ku di metnê gaziyê de derbas dibe, bi endîşe û fikar dinirxînin. Bêguman ev fikar ne ji bo yekîtî û biratiya ku li ser bingeha maf, dad û azadiyê hatiye kirin re ye. Dê kurd, heqê xwe yê rêvebiriyeke zatî û zemîneke demokratîk ku meseleya Kurdistanê bi her awayî gihîştibe çareseriyê, çawa pêk bînin? Em pirsxal û tereddudên xwe yên li ser vê yekê bi eşkereyî beyan dikin. (Bütün bunlarla birlikte çağrıda geçen “bizi bölmek ve çatıştırmak isteyenlere karşı bütünleşeceğiz, ayrıştırmak isteyenlere karşı birleşeceğiz” biçimindeki ifadeyi endişe ile karşılıyoruz. Şüphesiz ki bundan kastımız hak, adalet ve hürriyet temelinde karşılanmış birlik ve beraberlik değildir. Fakat Kürtlerin öz yönetim hakkının sağlandığı ve Kürdistan meselesinin bir bütün olarak çözüme kavuşturulduğu demokratik bir zemini nasıl temin edebileceği konusunda soru ve tereddütlerimizi beyan ediyoruz.)
Em dixwazin ji raya giştî ragihînin ku; di rojeva germ û tevlihev a Rojhilata Navîn de, ji bo ku Kurd û hemî milletên din bigihên heqê xwe yê tebîî emê hemî hewldan û xeyretên esasê li ser heq, edalet û hurriyetê destek bikin û emê li hemberî her cure teşebbusên ku zirarê bidin van hêjahiyên pîroz, bibiryar bisekinin. (Ortadoğu’nun kaynayan kazanında Kürtlerin ve de bu topraklarda yaşayan herkesin yararlanacağı her türlü hak, adalet ve hürriyet temelli gayreti destekleyeceğimizi ve bu kutsal değerlere halel getirmesi muhtemel her türlü teşebbüse de kararlılıkla karşı duracağımızı kamuoyuna önemle arz ederiz.)
Bi Silav û Rêzên Me
Saygılarımızla
JI BO MAF DAD Û AZADIYÊ ÎNÎSIYATÎFA ÎSLAMÎ YA KURDISTANÊ / Înîsiyatîfa AZADÎ
Hak Adalet ve Hürriyet İçin Kürdistan İslamî İnisiyatifi/AZADÎ İNİSİYATİFİ